تحولات منطقه

شهردار فیض‌آباد مرکز شهرستان مه‌ولات گفت: این شهرستان با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر فاقد پایانه مسافربری است.

مه‌ولات با ۵۰ هزار نفر جمعیت پایانه مسافربری ندارد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، جواد جعفری عنوان کرد: هر شهری که از ظرفیت ترابری برخوردار است باید پایانه‌ مسافربری داشته باشد تا حمل و نقل عمومی درون و برون شهری را بتواند پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: اگرچه برای شهر کم جمعیت فیض‌آباد وجود اتوبوس و مینی‌بوس در داخل شهر توجیه اقتصادی مطلوبی ندارد، اما فضایی در اختیار یکی از شرکت‌های حمل و نقل عمومی برای حمل و نقل برون شهری گذاشته شده تا به شهروندان سرویس‌دهی کنند. جعفری همچنین افزود: تغییر سبک زندگی مردم موجب شده اکثر آنان دارای وسیله نقلیه شخصی باشند در نتیجه این سبک زندگی میزان تقاضای استفاده از نقلیه عمومی همانند اتوبوس کاهش پیدا می‌کند و از سویی این موضوع باعث می‌شود پایانه مسافربری برای متولیان حمل و نقل عمومی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تربت‌حیدریه و کاشمر دو شهر نزدیک فیض‌آباد هستند به همین علت مسافران برای حضور در این شهرها از ماشین‌های سواری استفاده می‌کنند و برای راه‌های دورتر نیز که باید اتوبوس باشد، ظرفیت و تعداد مسافران به گونه‌ای نیست که هر ساعت یک اتوبوس داشته باشیم و حرکت کند.

شهردار فیض‌آباد گفت: اتوبوس‌هایی از کاشمر می‌آیند تا مسافران این شهرستان را نیز سوار کنند اما با این وجود از سرمایه‌گذارانی که تمایل به ایجاد پایانه مسافربری دارند، خواسته شده مبدأ و مقصد اتوبوس‌ها شهرستان مه‌ولات باشد.

وی عنوان کرد: حتی در شهرهای بزرگ‌تر نیز اتوبوس‌ها دیگر رونق سال‌های گذشته را ندارند، هرچند فیض‌آباد با شهرهای همجوار زیر ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد و وجود اتوبوس توجیه اقتصادی ندارد ولی به فکر ایجاد پایانه‌سوار برای ماشین‌های خطی هستیم.

جعفری با بیان اینکه در صورت تمایل به ایجاد پایانه مسافربری برای سرمایه‌گذاران بسته‌های تشویقی ارائه می‌شود، اظهار کرد: اگر چه برای حمل و نقل عمومی با اتوبوس مکانی اختصاص یافته اما سرویس دهی مطلوب ما نیست و باید بهتر شود و تلاش می‌کنیم مه‌ولات شهرستانی در مسیر اتوبوس‌ها نباشد و به عنوان شهرستان مبدأ مطرح باشد.

وی گفت: هرچند برای پایانه مسافربری زمینی با کاربری حمل و نقل عمومی در نظر داریم ولی به دلیل پراکندگی شهرها پایانه توجیه اقتصادی بسیار پایینی دارد و بیشتر به دنیال پایانه‌سوار هستیم.

جعفری مطرح کرد: وجود پایانه در شهری مانند فیض‌آباد با کمتر از ۲۰ هزار نفر توجیه ندارد، اگر چه شهرستان مه‌ولات ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد اما برای کسی که ساکن شادمهر است توجیه ندارد که ۴۰ کیلومتر راه خود را دورتر کند و برای سوار شدن اتوبوس به فیض‌آباد بیاید به همین دلیل ترجیح می‌دهند در مسیر بایستند و سوار اتوبوس شوند.

وی در ادامه گفت: شهرستان مه‌ولات فاصله زیادی با حمل و نقل ریلی ندارد، اگر مسئولان تلاش کنند و ایستگاه راه‌آهن مه‌ولات زودتر احداث شود به توسعه حمل و نقل و گردشگر کمک بسیاری می‌کند.

جعفری بیان کرد: امروزه حمل و نقل یک صنعت اصلی و مهم برای هر شهرستان محسوب می‌شود و می‌تواند در حوزه گردشگری تاثیر بسیاری داشته باشد، حتی اگر تعداد مسافر نیز کم باشد ولی باز هم وجود ترمینال مسافربری مطالبه مردم و مسئولان شهرستان مه‌ولات است و باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا همه افراد بتوانند از امکانات برابر استفاده کنند.

شهردار فیض‌آباد افزود: شهرداری‌های کوچکی مانند فیض‌آباد توان مالی کمتری دارند و نمی‌توانند خودشان اقدام به احداث ترمینال کنند.

مه‌ولات یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به مرکزیت شهر فیض‌آباد است، این شهرستان از دو بخش مرکزی و شادمهر تشکیل شده‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.